9. Wskaźniki obsługi zadłużenia
Nowa ustawa o finansach publicznych całkowicie zmienia koncepcję wskaźników określających dopuszczalny poziom zadłużenia JST. Obowiązujące dotychczas (nieprzerwanie od 1993 r.) wskaźniki zostaną zastąpione przez jeden wskaźnik o zupełnie odmiennej konstrukcji. W związku z tą gruntowną zmianą oraz skutkami, jakie wywołuje ona dla systemu finansów samorządowych, przepisy wprowadzające przewidują dość długi okres vacatio legis dla normy określającej nowy wskaźnik.
Zapamiętaj
Do 2013 r. podstawą określenia dopuszczalnych poziomów zadłużenia będą wskaźniki obowiązujące dotychczas, natomiast nowe wskaźniki mają być obliczane i publikowane w wieloletniej prognozie finansowej jedynie dla celów informacyjnych.
Od 2014 r. będzie obowiązywał tylko nowy wskaźnik, do którego trzeba będzie dostosować konstrukcje budżetów.
9.1. Wskaźniki obowiązujące do końca 2013 r.
Do końca 2013 r. JST mają obowiązek obliczania zarówno nowego wskaźnika, jak i wskaźników określonych w ustawie z 30 czerwca 2005 r. W tym okresie wskaźniki "stare" mają znaczenie normatywne, tzn. roczne budżety powinny zapewniać przestrzeganie wynikających z nich limitów.
9.1.1. Konstrukcja wskaźnika obsługi zadłużenia
Dwa wskaźniki obowiązujące do końca 2013 r. to:
1) tzw. wskaźnik obsługi zadłużenia określony w art. 169 ustawy z 30 czerwca 2005 r. oraz
2) tzw. wskaźnik kwoty zadłużenia uregulowany w art. 170 ustawy z 30 czerwca 2005 r.
Zgodnie z art. 169 ustawy z 30 czerwca 2005 r. łączna kwota przypadających w danym roku budżetowym:
1) spłat rat kredytów i pożyczek, zaciągniętych w celu finansowania deficytu lub refinansowania długu, wraz z należnymi w danym roku odsetkami od wszystkich kredytów i pożyczek (także tych zaciągniętych na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego niedoboru budżetu),
