Przygotowywanie projektów PPP
Złożony charakter przedsięwzięć PPP wymaga od przedstawicieli JST odpowiedniego przygotowania merytorycznego i organizacyjnego. W przeciwieństwie do typowych zamówień publicznych, PPP jest procesem, którego wdrażanie uwarunkowane jest włączeniem mechanizmów współpracy publiczno-prywatnej do strategii rozwoju JST, zorganizowaniem implementacji wspólnych projektów na poziomie urzędów i jednostek organizacyjnych, jak również wszechstronną wiedzą z zakresu materialnych i proceduralnych aspektów przedsięwzięć realizowanych z inwestorami prywatnymi. Niniejszy rozdział przedstawia najważniejsze aspekty przygotowywania projektów PPP, od których w dużej mierze zależy powodzenie wykorzystywania omawianej formy realizacji zadań publicznych.
Implementacja PPP w polityce rozwoju i organizacji pracy urzędu
Pierwszy krok do wykorzystania mechanizmu PPP w praktyce jednostki samorządu terytorialnego stanowi włączenie go w proces planowania strategicznego oraz w struktury jednostek organizacyjnych JST. Podobnie jak dzieje się to w przypadku funduszy europejskich czy innych źródeł finansowania usług publicznych, jest to pierwszy istotny element prowadzenia współpracy publiczno-prywatnej w sposób uporządkowany i zorganizowany.
Partnerstwo publiczno-prywatne w planowaniu strategicznym i wieloletnim
Ramy prawne planowania i zarządzania strategicznego w Polsce określono stosunkowo niedawno. Rola planowania strategicznego, zarówno na poziomie krajowym, jak i na szczeblu samorządu terytorialnego, wyeksponowana została w przepisach ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Przez politykę rozwoju rozumie się "zespół wzajemnie powiązanych działań podejmowanych i realizowanych w celu zapewnienia trwałego i zrównoważonego rozwoju kraju, spójności społeczno-gospodarczej, regionalnej i przestrzennej, podnoszenia konkurencyjności gospodarki oraz tworzenia nowych miejsc pracy w skali krajowej, regionalnej lub lokalnej". Definicja ta ma zatem charakter niezwykle szeroki i otwarty. Ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju wskazuje, że politykę rozwoju prowadzi zarówno Rada Ministrów, jak i samorząd województwa oraz samorząd powiatowy i gminny. Oznacza to, że JST zobowiązane są do prowadzenia tej polityki. Mimo że obowiązek opracowania strategii rozwoju w postaci dokumentu sformułowany został jedynie w przypadku Rady Ministrów i samorządu województwa, to nie ulega wątpliwości, że zarówno powiaty, jak i gminy zobligowane są do przyjęcia i realizacji własnych strategii rozwoju, w obszarze swych kompetencji.
