Ministerstwo Finansów
W tym rozdziale zamieściliśmy pisma i interpretacje Ministerstwa Finansów dotyczące najważniejszych kwestii związanych m.in. z ewidencją i sprawozdawczością oraz podatkami lokalnymi.
1. Interpretacja art. 18 pkt 2 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w odniesieniu do sprawozdań z zakresu operacji finansowych
(...) zgodnie z uondfp (ustawa z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych - przyp. red.) wiążącej, w danej sprawie o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, wykładni prawa dokonują komisje orzekające w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych dopiero po złożeniu przez rzecznika dyscypliny finansów publicznych wniosku o ukaranie konkretnej osoby za konkretne działanie lub zaniechanie. Podkreślić należy, że zgodnie z art. 45 uondfp członkowie komisji orzekających są niezawiśli w zakresie orzekania w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych i podlegają tylko przepisom prawa. Członkowie komisji orzekają w granicach określonych ustawą oraz na mocy przekonania opartego na ocenie dowodów, samodzielnie rozstrzygają nasuwające się zagadnienia prawne i nie są związani rozstrzygnięciami innych organów, z wyjątkiem prawomocnego wyroku sądu.
Mając na względzie powyższe, należy zauważyć, że zgodnie z art. 18 pkt 2 uondfp naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest niesporządzenie lub nieprzekazanie w terminie sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania albo wykazanie w tym sprawozdaniu danych niezgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej. Treść wskazanej normy sankcyjnej odpowiada regulacjom dotyczącym sporządzania sprawozdań, zawartym w przepisach o finansach publicznych. Mianowicie, w art. 41 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 157, poz. 1240, z późn. zm.) ustalono, że jednostki sektora finansów publicznych sporządzają sprawozdania z wykonania procesów, o których mowa w art. 3 tej ustawy, czyli związanych z gromadzeniem środków publicznych oraz ich rozdysponowywaniem. W szczególności chodzi o pobieranie i gromadzenie dochodów, wydatkowanie środków publicznych, finansowanie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa, zaciąganie zobowiązań angażujących środki publiczne, zarządzanie środkami publicznymi oraz zarządzanie długiem publicznym. Kolejne ustępy powołanego art. 41 ustawy zawierają delegacje dla Ministra Finansów do określenia - w drodze rozporządzeń - rodzajów sprawozdań oraz form, terminów i sposobów ich sporządzania. Realizację tych norm kompetencyjnych stanowi m.in. rozporządzenie Ministra Finansów z 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz.U. nr 43, poz. 247), w którym określono rodzaje sprawozdań, o które pytają Państwo w swoim piśmie, tj. sprawozdania Rb-Z, Rb-UZ, Rb-N, Rb-UN oraz Rb-ZN. Biorąc pod uwagę systematykę powołanych regulacji, należy stwierdzić, że wymienione rodzaje sprawozdań są sprawozdaniami z wykonania procesów, o których mowa w art. 3 ustawy o finansach publicznych.
