1. Obowiązki pracowników jednostek pomocy społecznej
Podstawą przyznania pracownikowi nagrody czy premii jest przede wszystkim wzorowe wypełnianie jego obowiązków pracowniczych. Jednak nie wszystkie nagrody przyznawane są na podstawie takich kryteriów. Przykładem jest tu nagroda jubileuszowa, do której podstawą nabycia uprawnień są wypracowane przez pracownika lata, oraz dodatkowe wynagrodzenie roczne (tzw. trzynastka), które przysługuje w pełnej wysokości po przepracowaniu całego roku kalendarzowego u danego pracodawcy.
W przypadku trzynastki nie bez znaczenia jest jednak sumienność i niekaralność pracownika. Pozostałe nagrody czy premie pracowników jednostek pomocy społecznej uzależnione są już bezpośrednio od stopnia wywiązywania się pracownika z nałożonych na niego obowiązków.
Zobowiązania pracownika względem pracodawcy, dotyczące przestrzegania ustalonych w miejscu pracy zasad i przepisów oraz należytego wykonywania powierzonych pracownikowi zadań, są również najważniejszym elementem przy omawianiu kar pracowniczych.
A zatem, aby wiedzieć, czy pracownika należy nagrodzić czy ukarać, trzeba sprawdzić, czy ze swoich zobowiązań wywiązuje się wzorowo czy też nie wywiązuje się z nich w ogóle lub niedostatecznie.
Zakres podstawowych obowiązków pracownika wynika bezpośrednio z zapisów umowy o pracę. Nie wolno zapominać jednak o ogólnych regulacjach wynikających z przepisów ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (dalej: k.p.) i ustaw szczególnych. W przypadku pracowników placówek pomocy społecznej aktami szczególnymi, określającymi podstawowy zakres obowiązków pracowników, będą ustawy:
● z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (dalej: ustawa o pomocy społecznej),
● z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: ustawa o pracownikach samorządowych),
● z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (dalej: Karta Nauczyciela).
Poza czynnościami wynikającymi z zajmowania określonego stanowiska w danej jednostce, pracownik zobowiązany jest również przestrzegać powszechnie obowiązujących zasad z zakresu prawa pracy. Ich zlekceważenie może spowodować pociągnięcie pracownika do odpowiedzialności, a nawet jego dyscyplinarne zwolnienie.
