I. Sprawozdawczość budżetowa
W pierwszej części Poradnika zostały zaprezentowane zasady sporządzania i terminy składania miesięcznych, kwartalnych oraz rocznych sprawozdań budżetowych przez jednostki pomocy społecznej. Poprawny sposób sporządzania takich sprawozdań jak Rb-27S, Rb-28S, Rb-27ZZ został przedstawiony na przykładach, do których załączono dodatkowo wypełnione wzory.
W tej części w punkcie 1.3 oraz 1.4 zostały też wyjątkowo omówione dwa wspólne zagadnienia dla sprawozdań budżetowych, a także sprawozdań z operacji finansowych, dotyczące:
● odpowiedzialności i obowiązków kierownika jednostki,
● przechowywania sprawozdań.
1. Sprawozdania budżetowe jednostek pomocy społecznej
Samorządowe jednostki pomocy społecznej sporządzają sprawozdania budżetowe na podstawie instrukcji i wzorów sprawozdań określonych rozporządzeniem w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Instrukcja do sporządzania wzorów sprawozdań budżetowych została określona w załączniku nr 39 do tego rozporządzenia, natomiast poszczególnymi numerami załączników określono wzory tych sprawozdań.
Samorządowe jednostki pomocy społecznej sporządzają następujące sprawozdania:
● Rb-27S - miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego,
● Rb-28S - miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego,
● Rb-27ZZ - kwartalne sprawozdanie z wykonania planu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami (jeżeli jednostka realizuje takie zadania i osiąga dochody),
● Rb-50 - kwartalne sprawozdanie o dotacjach/wydatkach związanych z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
● Rb-WSa - roczne sprawozdanie o wydatkach strukturalnych poniesionych przez jednostki samorządu terytorialnego.
Rodzaje sprawozdań budżetowych jednostek pomocy społecznej zależą od tego, jakie jednostka realizuje zadania: czy tylko własne danej jednostki samorządu terytorialnego, czy również zlecone z zakresu administracji rządowej. Okresy sprawozdawcze, czyli terminy składania sprawozdań, zależą już od konkretnego rodzaju sprawozdania.
