Rachunkowość Budżetowa 1/2001 z 02.01.2001, str. 22
Data publikacji: 27.06.2018
Preferencje krajowe przy udzielaniu zamówień publicznych
MARCIN PŁUŻAŃSKI
Preferencje krajowe przy udzielaniu zamówień publicznych
Wyjątkiem od zasady równego traktowania dostawców i
wykonawców krajowych oraz zagranicznych ubiegających się o zamówienie publiczne, wyrażonej w art. 18 ust. 1 ustawy o zamówieniach publicznych, są preferencje krajowe. Są one formą uprzywilejowania krajowych dostawców i wykonawców w stosunku do dostawców i wykonawców zagranicznych.U
stawa o zamówieniach publicznych tworzy własną definicję dostawców i wykonawców krajowych. Są to zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy:l
Osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania w kraju. Jako kryterium rozróżnienia przyjęto tu miejsce zamieszkania, a nie obywatelstwo. Osoba fizyczna mająca obce obywatelstwo, a miejsce zamieszkania w kraju jest więc w rozumieniu ustawy krajowym dostawcą lub wykonawcą.l
Osoby prawne i nie mające osobowości jednostki organizacyjne utworzone zgodnie z przepisami prawa polskiego, mające siedzibę w kraju. Nie ma więc znaczenia kraj pochodzenia ich kapitału. Krajowym dostawcą lub wykonawcą będzie więc np. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółka akcyjna, która została utworzona zgodnie z przepisami prawa polskiego i tu ma siedzibę, chociaż udziały lub akcje należały w całości do osób zagranicznych.Wszystkie inne podmioty należy zaliczyć do dostawców i
wykonawców zagranicznych.