Wartość szacunkowa zamówienia
MICHAŁ PIOTROWSKI
Wartość szacunkowa zamówienia
Jednym z największych problemów dla zamawiających związanych ze stosowaniem ustawy o zamówieniach publicznych jest właściwe zinterpretowanie przepisów dotyczących wartości szacunkowej zamówienia, wartości umowy, ceny oferty. Ustalenie wartości zamówienia następuje na początku postępowania o zamówienie publiczne i ma decydujący wpływ na jego przebieg.
Ustawodawca w art. 2 pkt 9 ustawy o zamówieniach publicznych zdefiniował wartość zamówienia jako wartość szacunkową zamówienia, ustaloną przez zamawiającego z należytą starannością, bez podatku VAT.
Na osobie zamawiającego spoczywa obowiązek dochowania należytej staranności przy ustalaniu tej wartości, zgodnie z art. 355 § 1 k.c., z czym wiąże się wymóg zachowania ogólnie wymaganej staranności w stosunkach danego rodzaju. Ustalenie wartości szacunkowej przedmiotu zamówienia bez należytej staranności, może w konsekwencji uzasadniać postawienie zarzutu naruszenia przepisu art. 3 ust. 2 zakazującego zaniżania wartości zamówienia, w celu uniknięcia stosowania ustawy lub uniknięcia procedur udzielania zamówień publicznych.
Wartość zamówienia jest ustalana dla całego przedmiotu zamówienia, a nie tylko dla jego części (np. wartości usługi, dostawy za kwartał czy rok). Zdefiniowanej w art. 2 pkt 9 ustawy wartości szacunkowej zamówienia nie należy utożsamiać z wynikającą z art. 75 § 2 k.c. wartością prawa lub zobowiązania, która stanowi wartość świadczenia za 1 rok, w przypadku gdy przedmiotem czynności prawnej jest rozporządzenie prawem do świadczeń okresowych lub zobowiązania do takich świadczeń.
