Zamówienia publiczne na kredyt długoterminowy
EDYTA PARTYN
Zamówienia publiczne na kredyt długoterminowy
Rosnąca liczba zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego jest jednym z powodów zaciągania przez te jednostki coraz większej liczby długoterminowych kredytów bankowych. Środki pozyskane dzięki zawartym umowom kredytowym są przeznaczane najczęściej na sfinansowanie inwestycji prowadzonych na terenie danej gminy bądź powiatu.
Wysokość zaciąganych kredytów nie wynika tylko z bieżących potrzeb danej jednostki samorządowej, ale również z możliwości jej budżetu, a ściślej z wysokości dochodów danej jednostki samorządowej. Ustawa o finansach publicznych określiła między innymi zasady i tryb uchwalania oraz wykonywania budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
W wyżej wymienionej ustawie zostały określone m.in. możliwe formy pokrycia deficytu (tj. różnicy między dochodami a wydatkami) budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Deficyt może być spowodowany np. poprzez zwiększenie wydatków przeznaczonych na inwestycje infrastrukturalne zlokalizowane na terenie danej jednostki samorządu terytorialnego.
Zgodnie z art. 112 ust. 2 ustawy o finansach publicznych deficyt budżetu jednostki samorządu terytorialnego może być pokryty przychodami pochodzącymi tylko ze ściśle określonych źródeł. Oprócz kredytów zaciąganych w bankach krajowych mogą to być również:
