Rachunkowość Budżetowa 23/2001 z 01.12.2001, str. 21
Data publikacji: 02.07.2018
Przetarg dwustopniowy
W poprzednim materiale omówiliśmy zasady udzielania zamówień publicznych w trybie przetargu ograniczonego. W tym przedstawiamy kolejną formę - przetarg dwustopniowy. Podobnie jak poprzednio uwzględniamy zmiany wprowadzone nowelizacją ustawy.
MARIOLA POWARZYŃSKA
Nowelizacja ustawy o zamówieniach publicznych dokonana 22 czerwca 2001 r. objęła swym zasięgiem także przetarg dwustopniowy. Podstawowe zmiany dotyczą przesłanek warunkujących zastosowanie wspomnianego trybu.
Przypominamy, że przetarg ten mógł być dotychczas stosowany wówczas, gdy zaistniała jedna z następujących przesłanek:
• nie można było z góry określić szczegółowych cech technicznych i jakościowych zamawianych dostaw, usług lub robót budowlanych,
• z powodu specjalistycznego charakteru dostaw, usług lub robót budowlanych konieczne były negocjacje z dostawcami lub wykonawcami,
• przedmiotem zamówienia było przeprowadzenie badań, eksperymentu, sporządzenie opinii naukowej albo świadczenie innych wyspecjalizowanych usług,
• przedmiotem zamówienia było zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych.
Wymienione przesłanki były jasno określone i wykazanie ich zaistnienia z reguły nie sprawiało kłopotów. Pewne problemy interpretacyjne pojawiały się jedynie w przypadku przesłanki określonej w pkt 3. Przyczyną tego był brak jednoznacznych definicji opinii naukowej, eksperymentu oraz badań naukowych. W tym zakresie Prezes Urzędu Zamówień Publicznych posiłkował się opinią Polskiej Akademii Nauk, co i tak nie wyeliminowało przy wydawaniu decyzji w tych sprawach uznania administracyjnego.
