Rachunkowość Budżetowa 7/2002 z 01.04.2002, str. 9
Data publikacji: 03.07.2018
Zasady kontroli finansowej i audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych
Z początkiem bieżącego roku w ustawie o finansach publicznych zaczęły funkcjonować nowe przepisy określające zasady kontroli finansowej i audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych. Przepisy ustawy o finansach publicznych zyskały całkowicie nowy dział „Kontrola finansowa i audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych”. Wprowadziła go ustawa z 27 lipca 2001 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych, ustawy o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz zakresie działania ministrów, ustawy o działach administracji rządowej oraz ustawy o służbie cywilnej. Niniejszy artykuł prezentuje podstawowe pojęcia oraz zasady wdrażania przepisów regulujących system kontroli finansowej na podstawie materiałów Ministerstwa Finansów.
DANUTA KAŹMIERCZAK
Podstawowe pojęcia
Audyt - kontrola jako zespół czynności sprawdzających, w ustawie wyraźnie odróżniona od kontroli jako elementu procedur sterujących i zarządczych. Użycie tego terminu ma na celu wyraźne rozróżnienie tych dwóch rodzajów kontroli, usunięcie nieporozumień znaczeniowych oraz dopasowanie polskiej terminologii fachowej do terminologii międzynarodowej. Metodyka audytu opiera się na standardach, które w Polsce zostaną opublikowane przez Ministra Finansów.
Audyt wewnętrzny - zgodnie ze znowelizowaną ustawą o finansach publicznych - jest to ogół działań, przez które kierownik jednostki uzyskuje obiektywną i niezależną ocenę funkcjonowania jednostki w zakresie gospodarki finansowej pod względem legalności, gospodarności celowości, rzetelności, a także przejrzystości i jawności.
Ustawa wskazuje pośrednio na 3 podstawowe rodzaje audytu (art. 35c ust. 2):
• finansowy - badanie dowodów księgowych oraz zapisów w księgach rachunkowych,
• systemu - ocena systemu prowadzenia środków publicznych i dysponowania nimi oraz gospodarowania mieniem,
• działalności - ocenę efektywności (skuteczności) i gospodarności zarządzania finansowego.