Rachunkowość Budżetowa 10/2002 z 16.05.2002, str. 16
Data publikacji: 03.07.2018
Zamówienie na najem nieruchomości
Znowelizowana ustawa o zamówieniach publicznych umożliwia zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki między innymi w sytuacji, gdy przedmiotem zamówienia publicznego jest najem nieruchomości, a ze względu na szczególne okoliczności przedmiot najmu można uzyskać tylko od jednego oferenta.
EDYTA PARTYN
Zadaniem zamawiającego jest uzasadnienie, iż w danym przypadku w istocie zachodzą szczególne okoliczności, które pozwalają na udzielenie zamówienia, uwzględniając przepisy art. 71 ust. 1 pkt 6 ustawy o zamówieniach publicznych (uozp).
Obowiązująca od 26 października 2001 r. nowelizacja ustawy o zamówieniach wprowadziła między innymi nowe przesłanki umożliwiające zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki (art. 71).
Jedną z nowych okoliczności umożliwiających zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki jest określona w art. 71 ust. 1 pkt 6 sytuacja, gdy przedmiotem zamówienia publicznego jest nabycie, najem, dzierżawa lub leasing nieruchomości, a ze względu na szczególne okoliczności można ją uzyskać od jednego oferenta.
W dalszej części niniejszego opracowania przedstawiamy zagadnienia związane z najmem (np. przez gminę) nieruchomości.
Zawarcie umowy najmu jest dostawą w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o zamówieniach publicznych.
Podmioty zobowiązane do stosowania przepisów ustawy o zamówieniach publicznych są zobowiązane przeprowadzić przed udzieleniem zamówienia na najem nieruchomości postępowanie zgodnie z zasadami w niej określonymi.
Przez umowę najmu, zgodnie z art. 659 § 1 Kodeksu cywilnego, wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Oczywiście najemca zobowiązany do stosowania przepisów ustawy o zamówieniach publicznych nie może, zgodnie z art. 73 ustawy, zawrzeć umowy na czas nieoznaczony.
