Rachunkowość Budżetowa 11/2002 z 01.06.2002, str. 11
Data publikacji: 03.07.2018
Odpowiedzialność głównego księgowego za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
Kwestia odpowiedzialności głównego księgowego za naruszenie dyscypliny finansów publicznych budzi wiele kontrowersji, biorących się przede wszystkim z trudności interpretacyjnych związanych z terminologią użytą w ustawie o finansach publicznych.
TOMASZ ROBACZYŃSKI
Oile założenia systemu odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych wydają się słuszne, o tyle niedoskonałości legislacyjne utrudniają stosowanie i egzekwowanie przepisów tej części prawa. Należy podkreślić, że przepisy dotyczące naruszenia dyscypliny finansów publicznych, jako przepisy o charakterze karnym, powinny być skonstruo-wane precyzyjnie, biorąc pod uwagę, że przepisów takich nie można interpretować rozszerzająco.
Obowiązki głównych księgowych jednostek sektora finansów publicznych regulują przede wszystkim przepisy ustawy o finansach publicznych, ustawy o rachunkowości oraz aktów wykonawczych. Przepisy te, w szczególności dotyczące głównych księgowych jednostek określonych w art. 18-22 ustawy o finansach publicznych, podlegały w ostatnich latach daleko idącym zmianom. Do końca 2000 r. obowiązywało rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie praw i obowiązków głównych księgowych budżetów, jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych, wydane na podstawie art. 56 ustawy - Prawo budżetowe.
Analogiczne rozporządzenie na podstawie delegacji z ustawy o finansach publicznych nie zostało wydane, w związku z czym - zgodnie z art. 202 ust. 2 ustawy o finansach publicznych - dotychczasowe przepisy utraciły moc obowiązującą od 1 stycznia 2001 r. Nowelizacja ustawy o finansach publicznych z 27 lipca 2001 r. wprowadziła art. 35 ustawy o finansach publicznych statuujący prawa i obowiązki głównych księgowych wszystkich jednostek sektora finansów publicznych.
