Rachunkowość Budżetowa 11/2002 z 01.06.2002, str. 21
Data publikacji: 03.07.2018
Warunki podmiotowe udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
Zmiany wprowadzone do ustawy o zamówieniach publicznych istotnie modyfikują sposoby dokonywania wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Priorytetowego znaczenia nabrały warunki podmiotowe udziału w postępowaniu w związku z zakazem tworzenia kryteriów odnoszących się do właściwości dostawców i wykonawców oraz nową definicją najkorzystniejszej oferty.
MARCIN PŁUŻAŃSKI
To właśnie warunki, a nie kryteria stały się sposobem selekcji dostawców i wykonawców. Warunki podmiotowe udziału w postępowaniu zostały zdefiniowane w art. 22 ust. 2 ustawy o zamówieniach publicznych (zwanej dalej ustawą).
Stwierdza on, że każdy dostawca lub wykonawca przystępując do udziału w postępowaniu o zamówienie publiczne składa oświadczenie, że:
• jest uprawniony do występowania w obrocie prawnym zgodnie z wymaganiami ustawowymi,
• posiada uprawnienia niezbędne do wykonania określonych prac lub czynności, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień,
• dysponuje niezbędną wiedzą i doświadczeniem, a także potencjałem ekonomicznym i technicznym oraz pracownikami zdolnymi do wykonywania danego zamówienia,
• znajduje się w sytuacji finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia,
• nie podlega wykluczeniu z postępowania na podstawie art. 19.
W niniejszym artykule zajmiemy się pierwszymi czterema warunkami. Podstawy wykluczenia dostawcy lub wykonawcy z postępowania określone w art. 19 wymagają odrębnego omówienia ze względu na obszerność związanych z nimi zagadnień.
Warunki określone w art. 22 ust. 2 zamawiający ma obowiązek postawić każdemu dostawcy lub wykonawcy. Warunki wymienione w punkcie pierwszym i drugim mają charakter obiektywny. Ich spełnienie lub niespełnienie jest oczywiste i niemożliwe do kwestionowania. Natomiast spełnienie lub niespełnienie warunków wymienionych w pkt 3 i 4 nie musi być oczywiste dla każdego. Dlatego, co do zasady, na potrzeby prowadzonego postępowania zamawiający musi zdefiniować, co rozumie przez ich spełnienie.
