Rachunkowość Budżetowa 12/2002 z 16.06.2002 [dodatek: Serwis Prawno-Budżetowy, str. 6]
Data publikacji: 13.06.2002
Czynności organów gminy w podatku rolnym
Podatek rolny stanowi dochód gmin. Zasady opodatkowania nim regulują przepisy ustawy o podatku rolnym. Gminy, dla których podatek rolny jest źródłem dochodów, mają w ustawie zagwarantowanych wiele praw i obowiązków związanych z prawidłowym naliczaniem, pobieraniem czy też stosowaniem ulg i zwolnień w tym podatku.
MAREK WRÓBLEWSKI
Podstawę opodatkowania podatkiem rolnym stanowi liczba hektarów przeliczeniowych. Liczbę tę ustala się m.in. na podstawie zaliczenia danych gruntów do okręgu podatkowego. Do jednego z czterech okręgów podatkowych zalicza poszczególne gminy, miasta i dzielnice miast minister właściwy do spraw finansów publicznych w drodze rozporządzenia. Jednak istnieje możliwość zmiany okręgu podatkowego - jest to uzależnione od rady gminy.
Może ona w szczególnych gospodarczo uzasadnionych wypadkach wystąpić z wnioskiem do wojewody o zaliczenie całej gminy do innego okręgu podatkowego.
Wojewoda podejmuje decyzję w tej sprawie po zasięgnięciu opinii izby rolniczej. Podobnie jak gminy mogą zmienić swą przynależność do danego okręgu podatkowego, również poszczególne wsie mogą zmienić okręg. Uchwałę w tej materii podejmuje rada gminy po zasięgnięciu opinii izby rolniczej w szczególnych, gospodarczo uzasadnionych wypadkach. Zmiana taka nie może spowodować zmniejszenia liczby hektarów przeliczeniowych dla tej gminy o więcej niż 1,5%.
