Rachunkowość Budżetowa 17/2002 z 01.09.2002, str. 21
Data publikacji: 03.07.2018
Zadania komisji przetargowej
Zamawiający zobowiązany jest powołać komisję przetargową w przypadku zamówień publicznych, których wartość przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 30 000 euro. W przypadku zamówień o wartości poniżej 30 000 euro, powołanie komisji jest prawem, a nie obowiązkiem zamawiającego.
MARCIN GIERUSZKA
Ustawa o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych wprowadziła przepisy dotyczące komisji przetargowej. W poprzednio obowiązującym stanie prawnym instytucja komisji przetargowej nie była uregulowania ani w ustawie o zamówieniach publicznych, ani w żadnym z rozporządzeń wykonawczych.
Praktyka powoływania komisji przetargowej wynikała z przyjętego przez zamawiających zwyczaju, a nie z obowiązujących przepisów. Sposób powoływania, zakres działania, kompetencje komisji przetargowych były ustalane wyłącznie w drodze wewnętrznych zarządzeń i regulaminów zamawiającego. Stąd też istniało wiele form funkcjonowania komisji prowadzących postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Zdarzały się przypadki, iż zamawiający powoływał komisję przed publicznym otwarciem ofert, zaś wszelkie czynności związane z przeprowadzeniem postępowania do tego momentu były wykonywane przez merytorycznych pracowników zamawiającego. Istniało również wiele kontrowersji w kwestii, kto może być członkiem komisji, jakie są jej kompetencje czy zakres wykonywanych czynności.
10 stycznia 2002 r. (tj. z datą wejścia w życie przepisów wspomnianej nowelizacji) zaczął obowiązywać art. 20a ustawy o zamówieniach publicznych, który reguluje na poziomie ustawy instytucję komisji przetargowej w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego.
