Rachunkowość Budżetowa 21/2002 z 01.11.2002, str. 20
Data publikacji: 29.06.2018
Konsorcjum w systemie zamówień publicznych
Pojęcie „konsorcjum”, zgodnie ze słownikiem języka polskiego, oznacza spółkę zawartą przez kilku przedsiębiorców lub kilka przedsiębiorstw w celu zwiększenia kapitałów potrzebnych do przeprowadzenia operacji finansowych. Ustawa o zamówieniach publicznych jednoznacznie dopuszcza możliwość udziału konsorcjum w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
EDYTA PARTYN
W poprzednio obowiązującym stanie prawnym udział podmiotów występujących wspólnie (np. konsorcjum kilku przedsiębiorców) budził wiele kontrowersji. Część zamawiających prezentowała pogląd, że udział konsorcjum w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego jest niemożliwy. Zmiana wprowadzona ustawą z 22 czerwca 2001 r. o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych jednoznacznie uregulowała tę kwestię, przesądzając o dopuszczeniu oferty wspólnej do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
Ustawa z 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych w brzmieniu obecnie ustalonym w art. 6b ust. 1 jednoznacznie stanowi, że dostawcą lub wykonawcą może być osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej oraz podmioty te występujące wspólnie. Zatem konsorcjum (tj. grupa podmiotów występujących wspólnie) może być uczestnikiem praktycznie każdego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
