Rachunkowość Budżetowa 24/2002 z 16.12.2002, str. 12
Data publikacji: 13.12.2002
Zmiany Ordynacji podatkowej w praktyce jednostek samorządu terytorialnego
Ordynacja podatkowa jest aktem prawnym regulującym ogólne zasady prawa podatkowego. Dla jednostek samorządu terytorialnego pełni ona podwójną rolę: z jednej strony organy te są zobowiązane i uprawnione do pobierania podatków stanowiących dochody ich bud-żetów, z drugiej są one jednocześnie podatnikami i płatnikami w rozumieniu przepisów tej ustawy. Niezbędna jest zatem znajomość wśród jednostek samorządu terytorialnego zmian wprowadzonych ustawą z 12 września 2002 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
KAZIMIERZ SZCZEPAŃSKI
Duża liczba zmian (ponad 250) zawartych w ustawie z 12 września 2002 r., które wejdą w życie 1 stycznia 2003 r. - nie daje możliwości ustosunkowania się do wszystkich, a nawet większości z nich. Dlatego skoncentrowano się na niektórych - najbardziej ważnych z punktu widzenia jednostek samorządu terytorialnego - rozwiązaniach prawnych zarówno korzystnych dla podatnika, jak i takich, które budzą wątpliwości bądź sprzeciw.
Niekwestionowany pozostaje fakt, iż niektóre zmiany mają rzeczywiście na celu poprawę procedur oraz ułatwienie podatnikom kontaktów z urzędami skarbowymi. Niestety, oprócz takich zmian pojawiły się też inne - bardzo niepokojące.
Zmiany oczekiwane
Doprecyzowanie zakresu przedmiotowego ustawy
Znowelizowany art. 2 § 1 Ordynacji podatkowej stanowi, że przepisy te stosuje się m.in. do podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetu państwa, a także budżetów jednostek samorządu terytorialnego, do których ustalania lub określania są uprawnione organy podatkowe oraz do opłaty skarbowej, jak również opłat, o których mowa w przepisach o podatkach i opłatach lokalnych. Przepisy Ordynacji stosuje się także do innych spraw z zakresu prawa podatkowego, dotyczących podatków (np. sprawy związane z udzielaniem ulg w zapłacie).
