Rachunkowość Budżetowa 1/2003 z 01.01.2003, str. 24
Data publikacji: 03.07.2018
Ustalamy prawo do trzynastki
Do końca pierwszego kwartału br. służby kadrowe i finansowe jednostek budżetowych mają obowiązek ustalenia uprawnień oraz wypłacenia dodatkowego wynagrodzenia rocznego, nazywanego potocznie trzynastą pensją. Podobne zadanie czeka również podmioty gospodarcze, w których przepisy o wynagradzaniu za pracę przewidują wspomniane świadczenie.
BOGDAN MAJKOWSKI
Zasady przyznawania popularnych trzynastek regulują przepisy ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej.
Uprawnieni do wynagrodzenia dodatkowego
Na podstawie art. 1 ustawy osobami mającymi prawo do otrzymania takiego wynagrodzenia są pracownicy następujących instytucji:
• państwowych jednostek sfery budżetowej, w których środki na wynagrodzenia są kształtowane na podstawie odrębnej ustawy,
• urzędów organów władzy państwowej, kontroli, ochrony prawa, sądów i trybunałów wymienionych w art. 83 ust. 2 ustawy o finansach publicznych oraz Rządowego Centrum Legislacji. W wspomnianym przepisie wyszczególnione są następujące instytucje: Kancelarie Sejmu, Senatu oraz Prezydenta RP, Sąd Najwyższy, Naczelny Sąd Administracyjny, Trybunał Konstytucyjny, jednostki sądownictwa powszechnego, Najwyższa Izba Kontroli, Rzecznicy Praw Obywatelskich oraz Praw Dziecka, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych, Instytut Pamięci Narodowej - Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Krajowe Biuro Wyborcze, a także Państwowa Inspekcja Pracy,
