Rachunkowość Budżetowa 21/2003 z 01.11.2003 [dodatek: Serwis Prawno-Budżetowy, str. 2]
Data publikacji: 29.10.2003
Refinansowanie infrastruktury - droga pozyskania kapitału i sposób zminimalizowania ryzyka związanego z przygotowaniem projektu partnerstwa publiczno-prywatnego
Numer 3/2003 „Serwisu Prawno-Budżetowego” został poświęcony w całości podstawowym pojęciom dotyczącym koncepcji Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP), jako pomysłu na współpracę sektora prywatnego z władzami publicznymi, mającą na celu jak najefektywniejsze (pod względem ekonomicznym i organizacyjnym) zaspokajanie potrzeb obywateli oraz pozyskanie kapitału przeznaczonego na realizacje inwestycji infrastrukturalnych. Przedstawiono wówczas gamę możliwych form współpracy między partnerami publicznymi i prywatnymi, zakres ich zastosowania, zalety, jak też ryzyko związane z tego rodzaju kooperacją.
Niezależnie od przeszkód natury prawnej czy mentalnej (pełna podejrzliwości atmosfera wokół współpracy sektora prywatnego i publicznego) władze samorządowe w większości przypadków nie podejmują działań zmierzających do nawiązania tego rodzaju współpracy w obawie, iż przygotowana przez nie, z dużym nakładem pracy i kosztami profesjonalnego doradztwa, oferta partnerstwa skierowana do sektora prywatnego nie wzbudzi żadnego zainteresowania. Obawa ta jest szczególnie silna w przypadku inwestycji służących świadczeniu usług deficytowych (najczęściej na skutek złego zarządzania).
Wydaje się, że zachętą i swoistym ubezpieczeniem kosztów przygotowania osadzonej w ekonomicznych realiach oferty skierowanej do sektora prywatnego, zazwyczaj wstępnego biznesplanu przedsięwzięcia, jest możliwość zrealizowania zaplanowanej inwestycji, nawet jeśli nie spotkała się ona z zainteresowaniem żadnego inwestora lub partnera prywatnego. Takie wyjście z patowej sytuacji jest możliwe dzięki zastosowaniu mechanizmu refinansowania infrastruktury.
Władze publiczne przygotowując planowaną inwestycję pod kątem PPP, mogą niejako zapewnić sobie „awaryjnego” inwestora. Przy zastosowaniu modelu refinansowania infrastruktury takim wykreowanym przez władzę „partnerem prywatnym” będzie specjalnie powołana przez władzę spółka prawa handlowego, a kapitału niezbędnego do sfinansowania inwestycji w sensie ekonomicznym może dostarczyć bank hipoteczny.
