Rachunkowość Budżetowa 20/2004 z 16.10.2004, str. 4
Data publikacji: 13.10.2004
Rachunkowość podatków i opłat w urzędach gmin
Większość urzędów gmin obsługujących organy podatkowe ma wątpliwości, co do interpretacji, i zasadnicze problemy w praktycznym stosowaniu wydanych przez Ministra Finansów przepisów regulujących zasady prowadzenia rachunkowości organu podatkowego.
ZBIGNIEW CIEŚLA
Problem polega na dostrzeganym, ewidentnym braku spójności przepisów dwóch rozporządzeń wykonawczych do ustawy o finansach publicznych, a mianowicie:
• rozporządzenia Ministra Finansów z 18 grudnia 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek samorządu terytorialnego,
• rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 1999 r. w sprawie zasad rachunkowości i planu kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego.
Zdecydowana większość urzędów gmin nie prowadzi wyodrębnionej, pełnej rachunkowości organu podatkowego, lecz ujmuje zdarzenia związane z wykonywaniem zadań organu podatkowego w rachunkowości jednostki budżetowej (urzędu), ograniczając się do księgowania należności podatkowych w rachunkowości jednostki budżetowej (urzędu) Ewidencje podatkowe traktowane są więc, jako
