Rachunkowość Budżetowa 20/2004 z 16.10.2004, str. 18
Data publikacji: 02.07.2018
Najczęstsze problemy zamawiających
Realizacja obowiązku informowania wykonawcy o podejmowanych w postępowaniu czynnościach często nastręcza zamawiającemu problemów i wątpliwości.
BARBARA WYSOCKA
Prawo zamówień publicznych nakłada na zamawiającego szereg obowiązków informacyjnych względem wykonawcy, tj. obowiązek powiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty, o unieważnieniu postępowania czy o wniesieniu protestu. Wykonanie poszczególnych obowiązków przez zamawiającego jest o tyle istotne z punktu widzenia wykonawcy, że z niedopełnieniem jednego z nich może się wiązać naruszenie interesu prawnego wykonawcy w uzyskaniu zamówienia. Ustawa nakładając na zamawiającego obowiązek informowania wykonawcy o podejmowanych w postępowaniu czynnościach tym samym gwarantuje wykonawcy weryfikację podjętej przez zamawiającego czynności i złożenie ewentualnego protestu.
Kogo informuje zamawiający
Zasadą jest, że zamawiający o podjęciu pewnych czynności w postępowaniu informuje wykonawców. Niejasne jest jednak, do których wykonawców należy skierować poszczególne informacje. Przepis art. 92 zobowiązuje zamawiającego do poinformowania o wyborze najkorzystniejszej oferty wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia.
Definicja wykonawcy z art. 2 pkt 11 skłania do wniosku, iż zamawiający zobowiązany jest do poinformowania wszystkich wykonawców zarówno tych, którzy pobrali specyfikację, jak również tych, którzy następnie złożyli oferty. Artykuł 2 pkt 11 wykonawcą określa bowiem osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która ubiega się o udzielenie zamówienia, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia publicznego. Biorąc jednak pod uwagę wykładnię celowościową przepisu art. 92 ustawy należy uznać tak szeroką interpretację za niewłaściwą. Każdy z obowiązków nałożonych przez ustawę na zamawiającego ma bowiem swój określony cel. Tak jest również w przypadku obowiązku z art. 92 ustawy.
