Rachunkowość Budżetowa 11/2005 z 01.06.2005, str. 19
Data publikacji: 28.06.2018
Zamówienia uzupełniające i dodatkowe
Kiedy stosujemy zamówienia uzupełniające, a kiedy dodatkowe?
MARCIN MELON
Kwestie zamówień uzupełniających i dodatkowych zostały uregulowane w art. 67 ustawy - Prawo zamówień publicznych.
Zamówienie uzupełniające to zamówienie, którego przedmiotem są roboty budowlane, usługi lub dostawy. Polega na powtórzeniu tego samego rodzaju zamówienia. Można go udzielić w sytuacji, kiedy zamówienie podstawowe zostało udzielone w trybie przetargu nieograniczonego lub ograniczonego. Musi ono zostać przewidziane w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, jaka zostaje przygotowana dla zamówienia podstawowego. Jego wartość nie może przekroczyć 20% wartości zamówienia podstawowego i może ono zostać udzielone w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego.
Zamówienie dodatkowe to zamówienie, którego przedmiotem są roboty budowlane lub usługi. Jego wartość nie może przekroczyć 20% wartości zadania podstawowego, a wykonanie tego zamówienia jest niezbędne do prawidłowego wykonania zamówienia podstawowego. Obejmuje ono zakres zamówienia, którego zamawiający nie mógł przewidzieć, gdy tworzył specyfikację i zakres robót zadania podstawowego. Zamówienie to może być udzielone bez względu na tryb, w jakim zostało udzielone zamówienie podstawowe.
Szacowanie wartości zamówienia
Jak wynika z definicji jednym z warunków koniecznych, jakie muszą być spełnione przy udzielaniu zamówień uzupełniających i dodatkowych, jest ich wartość, tzn. że nie mogą one przekroczyć 20% wartości zadania podstawowego. Zgodnie z zapisem art. 32 ust. 1 „Podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone przez zamawiającego z należytą starannością”.
