Rachunkowość Budżetowa 17/2005 z 01.09.2005, str. 11
Data publikacji: 01.07.2018
Korzystanie z funduszy strukturalnych w rok po uzyskaniu członkostwa w UE
Jakie wnioski można wyciągnąć z wdrażania funduszy strukturalnych w Polsce? O czym należy pamiętać i na co zwrócić uwagę w najbliższym czasie?
BARBARA WIELICZKO
Członkostwo Polski w UE stanowi ogromne wyzwanie dla polskiej administracji publicznej. Jednym z ważnych obszarów, w których jest ono szczególnie widoczne jest wdrażanie programów współfinansowanych z funduszy strukturalnych UE.
W pierwszym roku członkostwa we Wspólnocie realizowane zadania koncentrowały się na przygotowaniu stosownych aktów prawnych oraz rozpoczęciu przyjmowania wniosków w ramach poszczególnych programów i działań. Działania legislacyjne miały szeroki zakres. Obejmowały przyjęcie poszczególnych programów operacyjnych oraz uzupełnień do nich. Również wzory niezbędnych formularzy, tj. wniosków, umów i sprawozdań podlegały zatwierdzeniu w formie rozporządzeń wydawanych przez ministra właściwego dla danego programu. Obecnie niektóre z przyjętych rozwiązań są korygowane.
Kolejnym ważnym elementem z punktu widzenia administracji publicznej było zawarcie porozumień przez instytucje związane z wdrażaniem poszczególnych programów. Porozumienia takie zawierały instytucje zarządzające z instytucjami pośredniczącymi oraz z instytucją płatniczą. Nieco inaczej wygląda to w przypadku Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG. Tutaj porozumienia zawierane są odrębnie dla każdego realizowanego w ramach tej inicjatywy programu i podpisywane przez wojewodę i marszałka danego województwa z MGiP.
