Rachunkowość Budżetowa 20/2006 z 30.10.2006, str. 26
Data publikacji: 01.07.2018
Opis przedmiotu zamówienia warunkiem powodzenia procedury przetargowej
Zamawiający, który zamierza ogłosić procedurę przetargową, obok oszacowania wartości zamówienia, musi wykonać opis przedmiotu zamówienia. Jest to czynność niezwykle ważna, ponieważ wskazuje, jaką usługę bądź pracę chce uzyskać zamawiający.
MARCIN MELON
Regulacje dotyczące opisu przedmiotu zamówienia zostały zawarte w art. 29-31 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Zgodnie z przepisami przedmiot zamówienia należy opisać w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty. Określenie „jednoznaczny i wyczerpujący” oznacza, że chodzi o opis mający jedno znaczenie, dopuszczający jedną tylko możliwą interpretację.
PRZYKŁAD
W postępowaniu, które zostało ogłoszone przez Gminę „X” wykonawca złożył odwołanie, które rozpatrzył Zespół Arbitrów i wydał stosowne postanowienie (sygn. akt UZP/ZO/0-2303/06). W opisie przedmiotu zamówienia zamawiający nie może określić parametrów kupowanego sprzętu w taki sposób, że spełnia je tylko jeden producent - orzekli arbitrzy w wyroku. Opisanie przedmiotu zamówienia z naruszeniem zasad uczciwej konkurencji będzie skutkować unieważnieniem postępowania o udzielenie zamówienia, ponieważ modyfikacja zakwestionowanych parametrów na niewiele już się zda. Wykonawcy, którzy zapoznali się ze specyfikacją w pierwotnym brzmieniu, zrezygnowali już z udziału w tym postępowaniu.
Skutki braku precyzji w opisie przedmiotu zamówienia
Nieprecyzyjny opis przedmiotu zamówienia może prowadzić niejednokrotnie do unieważnienia postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy. Potwierdzeniem tego stanowiska jest wyrok Zespołu Arbitrów z 24 lutego 2005 r. (syg UZP/ZO/0-300/05).
