Rachunkowość Budżetowa 22/2006 z 30.11.2006, str. 19
Data publikacji: 27.11.2006
Dylematy płatników - problemy z numerem identyfikacji podatkowej
Czy w umowie zawartej przez urząd gminy zgodnie z Prawem zamówień publicznych, której stroną jest gmina, powinien figurować numer NIP tej gminy, czy też urzędu gminy? Co zrobić w sytuacji, gdy osoba, z którą jednostka zamierza współpracować na podstawie umowy o dzieło, nie ma jeszcze nadanego numeru NIP? Czy szkoła będąca płatnikiem stypendiów ma obowiązek pośredniczyć w złożeniu zgłoszeń identyfikacyjnych NIP-3 dla uczniów pobierających stypendia? Dziś wyjaśniamy te i inne wątpliwości naszych Czytelników w zakresie stosowania ustawy o NIP.
JOANNA NOWICKA
Na gruncie przepisów prawa podatkowego zagadnienia dotyczące posiadania numeru rejestracji podatkowej NIP są uregulowane w przepisach ustawy z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, zwanej dalej ustawą o NIP
Posługiwanie się numerem NIP nadanym gminie
Urząd gminy, zgodnie z ustawą z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych, po przeprowadzeniu procedury przewidzianej w tej ustawie, zawiera z wykonawcą umowę, której stroną czynności jest gmina. W umowie tej urząd posługuje się numerem NIP nadanym gminie. Czy takie postępowanie jest prawidłowe?
W przypadku gdy w umowach cywilnoprawnych stroną czynności jest gmina, należy posługiwać się numerem NIP nadanym gminie.
Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej, zwane dalej „NIP” (zob. art. 2 ust. 1 ustawy o NIP).
