Rachunkowość Budżetowa 23/2006 z 10.12.2006 [dodatek: Sygnały od czytelników, str. 2]
Data publikacji: 07.12.2006
Rachunek na pracodawcę, czy na osobę
Czy do delegacji należy załączać rachunek na pracodawcę, czy na osobę delegowaną? Spotkałam się z różnymi opiniami na ten temat, a nigdzie w przepisach nie jest to uregulowane.
Czytelniczka ma rację - postanowienia ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie określają wprost zasad i sposobu dokumentowania wydatków. Ustawa nawiązuje do odrębnych przepisów, zgodnie z którymi podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, na podstawie której będzie możliwe prawidłowe określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i należnego podatku za rok podatkowy (art. 9 ust. 1 updop).
Ustawa odwołuje się więc do norm prawa bilansowego, co oznacza, że księgi rachunkowe powinny być prowadzone rzetelnie, bezbłędnie, sprawdzalnie i terminowo, a transakcje udokumentowane w sposób wskazany w art. 21 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości, który to artykuł enumeratywnie określa, jakie elementy powinny znajdować się na dowodzie księgowym.
