Obowiązki zamawiającego i uprawnienia kontrolne Prezesa UZP po nowelizacji
Ostatnie nowelizacje (z 2007 r.) ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych wprowadziły zmiany przepisów regulujących kontrolę zamówień publicznych. Jak zmiany te wpływają na obowiązki zamawiających i kompetencje Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych?
Barbara Wysocka
Wśród zmian wprowadzonych ostatnimi nowelizacjami ustawy - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp) znajdują się istotne dla zamawiających zmiany przepisów regulujących kontrolę zamówień publicznych. Zmianami tymi objęte zostały zarówno kompetencje Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (dalej: Prezes UZP) w zakresie dokonywania kontroli procesu udzielania zamówień, jak i obowiązki zamawiającego, jako jednostki kontrolowanej.
Utrzymane zostały dwa rodzaje kontroli Prezesa UZP:
1) kontrola uprzednia (tzw. ex ante),
2) kontrola następcza (tzw. ex post),
które w związku z liberalizacją przepisów regulujących udzielanie zamówień publicznych nadal stanowią niezbędny mechanizm czuwania nad prawidłowością wydatkowania środków publicznych. Celem kontroli prowadzonej przez Prezesa UZP jest bowiem sprawdzenie zgodności postępowania o udzielenie zamówienia z przepisami upzp.
Kontrola uprzednia (ex ante)
Prezes UZP może przeprowadzić kontrolę udzielanych zamówień przed zawarciem umowy - tzw. kontrolę uprzednią. Kontrola ta może być prowadzona w odniesieniu do wszystkich postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Jeżeli wartość przedmiotu zamówienia jest równa lub przekracza w przypadku dostaw lub usług - 10 000 000 euro, a w przypadku robót budowlanych - 20 000 000 euro, kontrola uprzednia jest . W pozostałych przypadkach kontrola uprzednia ma charakter .
