Nauczyciel na wycieczce szkolnej
Jakie obowiązki ciążą na nauczycielach oraz do jakich świadczeń mogą mieć oni prawo z tytułu wycieczek szkolnych?
Wynagradzanie nauczycieli za czas spędzony na wycieczkach szkolnych nie jest sprawą prostą. Wszystko zależy od charakteru samej wycieczki oraz od zasad jej finansowania. Część świadczeń przysługujących nauczycielom za takie dodatkowe zadania może stanowić przedmiot odrębnych zapisów zawartych w regulaminach wynagradzania.
Jak zorganizować wycieczkę szkolną
Zasady organizowania wszelkiej turystyki szkolnej, w tym również i wycieczek, wynikają z przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (dalej: rozporządzenie).
Szkoły mogą organizować turystykę szkolną m.in. w formie:
l wycieczek przedmiotowych - inicjowanych i realizowanych przez nauczycieli w celu uzupełnienia obowiązującego programu nauczania, w ramach danego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych,
l wycieczek krajoznawczo-turystycznych (udział w tych wycieczkach nie wymaga od uczestników specjalnego przygotowania),
l imprez krajoznawczo-turystycznych (biwaki, konkursy, turnieje),
l imprez wyjazdowych (zielone szkoły, szkoły zimowe, szkoły ekologiczne) - § 4 rozporządzenia.
Obowiązki nauczyciela
Przypomnijmy, że czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień (art. 42 ustawy z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, dalej: Karta Nauczyciela). W ramach tego czasu pracy oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować:
