Likwidacja zespołu ekonomiczno-administracyjnego szkół
Rada Miejska w naszym mieście podjęła decyzję o likwidacji zespołu ekonomiczno-administracyjnego szkół - jednostki budżetowej, która prowadziła obsługę finansowo-księgową jednostek oświatowych miasta i gminy. W uzasadnieniu uchwały rada miejska zaproponowała utworzenie komórek organizacyjnych księgowości przypisanych do trzech jednostek organizacyjnych oświaty (1 szkoły podstawowej i 2 gimnazjów), które miałyby prowadzić również tę obsługę dla pozostałych szkół i przedszkoli na podstawie porozumień zawartych między dyrektorami. W związku z tym mamy pytania:
1) Czy jedna szkoła może być płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych dla innej szkoły i przedszkola (zakładu budżetowego), jeśli nie jest to zespół, i czy w tym przypadku powinien być jeden numer NIP, czy odrębny dla każdej jednostki organizacyjnej?
2) Czy obsługa finansowo-księgowa jednej jednostki organizacyjnej przez drugą może odbywać się na podstawie porozumień zawartych pomiędzy ich dyrektorami, w sytuacji gdy główna księgowa zatrudniona będzie tylko w jednej z tych jednostek?
3) Kto jest odpowiedzialny za dysponowanie środkami przeznaczonymi na wydatki budżetowe w jednostkach, w których nie utworzono komórek organizacyjnych księgowości - dyrektor danej szkoły czy ten, u którego utworzono księgowość?
4) Czy proponowany przez radnych system obsługi finansowo-księgowej nie spowoduje trudności przy rozliczeniach z ZUS, szczególnie w sprawach emerytalno-rentowych?
5) Jeśli główny księgowy zatrudniony będzie na przykład w gimnazjum, to na jakiej podstawie może prowadzić ewidencję finansowo-księgową dla szkoły podstawowej czy przedszkola? Pracodawcą dla głównego księgowego będzie dyrektor gimnazjum, który może powierzyć takie obowiązki, jeśli chodzi o gimnazjum, a nie o szkołę podstawową czy przedszkole?
