Ewidencja gwarancji ubezpieczeniowej
Jesteśmy jednostką budżetową. Jakie obowiązują procedury przyjęcia gwarancji ubezpieczeniowej jako zabezpieczenia należytego wykonania umowy? W jaki sposób należy je księgować?
Andrzej Waryszak
Sektor finansów publicznych zobowiązany jest do stosowania przepisów mających na celu zapewnienie racjonalnego gospodarowania składnikami majątku Skarbu Państwa. Jednym z nich jest ustawa z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp) określająca zasady i tryb udzielania zamówień publicznych. Ustawa ta zapewnia m.in. ochronę interesów jednostek sektora finansów publicznych na wypadek nienależytego wykonania umowy przez wykonawcę. W tym celu, na podstawie art. 147 upzp, zamawiający może żądać od wykonawcy zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Zabezpieczenie to służy pokryciu roszczeń z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy. Jeżeli wykonawca jest jednocześnie gwarantem, zabezpieczenie służy także pokryciu roszczeń z tytułu gwarancji jakości.
