Ewidencja należności i zobowiązań
W jednostkach sektora finansów publicznych powstają różnego rodzaju należności i zobowiązania. Na podstawie jakich dowodów księgowych rejestrować operacje związane z ich powstaniem oraz spłatą? Jakie są różnice w ewidencji zaległości podatkowych zabezpieczonych hipoteką lub zastawem skarbowym obowiązujące w organach podatkowych podległych Ministrowi Finansów i w organach podatkowych jednostek samorządu terytorialnego? Jak ewidencjonować należności i zobowiązania z tytułu dostaw i usług?
JAN CHARYTONIUK
Należności i zobowiązania pogrupowano w następujący sposób:
● należności i zobowiązania w ewidencji budżetu,
● należności i zobowiązania realizowane przez urzędy obsługujące organy podatkowe,
● należności i zobowiązania w urzędach jednostek samorządu terytorialnego i w jednostkach budżetowych.
Należności i zobowiązania w ewidencji budżetu
W jednostkach sektora finansów publicznych prowadzących rachunkowość w zakresie wykonania budżetu występują rozrachunki wynikające z:
● powiązań budżetu państwa z budżetami jednostek samorządu terytorialnego,
● powiązań budżetów z bankami i innymi instytucjami finansowymi,
● porozumień zawieranych między jednostkami samorządu terytorialnego,
