Podatek VAT w zamówieniach publicznych
System zamówień publicznych pozostaje w nierozerwalnym związku z regulacjami gospodarczymi i finansowymi. Dzieje się tak dlatego, że tam, gdzie mamy do czynienia z pieniędzmi, tam są i podatki.
Andrzela Gawrońska-Baran
Przepisy ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp) zawierają regulacje, które w sposób bardziej lub mniej wyraźny odnoszą się do zagadnień związanych z podatkiem od towarów i usług, tj. z VAT. Jednym z najbardziej podstawowych jest przepis art. 32 ust. 1 upzp dotyczący ustalania wartości zamówienia. Stanowi on, że podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług (tj. netto), ustalone przez zamawiającego z należytą starannością. Jest to o tyle istotne, że wartość zamówienia decyduje o stosowaniu w ogóle upzp lub jej odpowiednich przepisów (np. dotyczących procedury podstawowej, trybu zapytania o cenę). Kwoty podane w upzp są więc kwotami netto.
Nie można też zapominać, że zamawiający zobowiązany jest do zgodnie z przepisami upzp i postanowieniami specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej: SIWZ). Podkreślić przy tym należy, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego - zgodnie z art. 91 ust. 1 upzp - zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą na podstawie Kryteriami oceny ofert są cena albo cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia. Oznacza to, że zawsze obowiązkowym kryterium oceny ofert jest cena. Wykonawca musi więc podać ją w ofercie.
