Co z VAT przy sporządzaniu planu i sprawozdań z dochodów i wydatków
Jestem główną księgową w Zarządzie Komunikacji Miejskiej (ZKM). W "Rachunkowości Budżetowej" natrafiłam na artykuł dotyczący bardzo dla mnie trudnego problemu dotyczącego VAT. Jeżeli dobrze zrozumiałam - w sprawozdaniach Rb-27S i Rb-28S dane powinny być wykazywane w kwocie brutto - zarówno po stronie dochodów, jak i wydatków, czyli łącznie z VAT. Niestety, gmina od nas wymaga, aby plan i sprawozdania były sporządzane w wartościach netto. Jesteśmy dotowani przez gminę w ponad 30%, co skutkuje comiesięczną nadwyżką VAT naliczonego nad należnym w wysokości kilkuset tysięcy złotych. Cykl rozliczeń z tytułu VAT powoduje, że przez prawie 3 miesiące czekamy na zwrot wyłożonych środków na zapłatę VAT. Na koniec roku brakuje nam do rozliczenia się z gminą około 1 000 000 złotych, więc prosimy o wyższe zasilenie, "spłacamy" gminę i czekamy, aż US zwróci nam kwoty wynikające z deklaracji VAT-7. Wydaje mi się, że powinna być możliwość zaplanowania w paragrafie np. 453 kwoty "kredytowania" przez 3 miesiące US i powinno być wyraźnie powiedziane - oczywiście w przepisach ministerialnych - że ta kwota jest zwrotem wydatku, a nie przychodem. A może jednak my nie działamy prawidłowo?
