Jak uniknąć błędów przy sporządzaniu sprawozdań budżetowych w OPS
Wyniki kontroli przeprowadzanych w ośrodkach pomocy społecznej wskazują na popełnianie przez kierowników i głównych księgowych tych jednostek wielu błędów w sporządzaniu sprawozdań budżetowych. Błędy te wynikają z niedostatecznej znajomości przepisów, a także z niezrozumienia celów, jakim mają służyć dane wykazywane w sprawozdaniach. W artykule omawiamy 5 grup najczęściej spotykanych błędów wraz ze wskazaniem przyczyn ich powstania oraz sposobów ich szybkiej i skutecznej eliminacji.
W sprawozdaniach sporządzanych przez ośrodki pomocy społecznej (dalej: OPS) najczęściej popełniane błędy dotyczą:
● liczby i rodzajów sprawozdań wymaganych od OPS,
● niewypełniania pozycji dotyczących wielkości planowanych dochodów i wydatków,
● niezgodności danych wykazanych w sprawozdaniu z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej OPS.
Grupa 1 - błędy dotyczące liczby i rodzajów sprawozdań wymaganych od OPS
Kierownicy jednostek budżetowych wykonujących zadania z zakresu opieki społecznej są zobowiązani - zgodnie z § 4 pkt 2 lit. b rozporządzenia Ministra Finansów z 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (dalej: rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości), do sporządzania sprawozdań wymienionych w tabeli.
W przypadku rodzajów sprawozdań jednostkowych, które powinny być sporządzane przez kierowników OPS i przekazywane zarządom jednostek samorządu terytorialnego, najczęściej popełniane błędy to:
