Kasowa i memoriałowa zasada ewidencjonowania budżetu
W jednostce budżetowej prowadzimy księgi rachunkowe w postaci zapisu tzw. systemem kasowym, tj. dowód zakupu księgujemy z dowodem zapłaty. Czy jest to zgodne z ustawą o rachunkowości?
Krystyna Balińska
Rejestrowanie zmian w sytuacji finansowo-majątkowej jednostek powinno się odbywać według dwóch podstawowych zasad, stanowiących główne narzędzie rachunkowości, a mianowicie zasady:
1) kasowej,
2) memoriałowej.
Zasada kasowa
Zasada kasowa oznacza, że dochodami są środki, które wpłynęły na rachunek w danym roku, niezależnie od okresu, jakiego dotyczą, natomiast wydatkami są te środki, które dotyczą płatności dokonanych w danym roku, niezależnie od roku, którego dotyczyło zobowiązanie, powodujące konieczność wypłacenia środków z rachunku bankowego i niezależnie od wymagalnego terminu płatności tych zobowiązań. Jednym słowem,
