Sankcje dla zamawiającego za łamanie Prawa zamówień publicznych po nowelizacji
Kara pieniężna, kara finansowa, odszkodowanie i sankcje przewidziane przez ustawę o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych - to niektóre konsekwencje, jakie mogą ponieść podmioty nieprzestrzegające przepisów Prawa zamówień publicznych. Ostatnia nowelizacja przepisów zmieniła obowiązujące w tym zakresie zasady.
TOMASZ KRÓL
Istotą ostatniej nowelizacji ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp) jest rezygnacja z instytucji protestu na rzecz odwołania. Oddalenie odwołania lub jego uwzględnienie należy do kompetencji Krajowej Izby Odwoławczej (dalej: KIO). KIO uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów upzp, które miało lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia. Nie każde naruszenie procedury udzielania zamówienia publicznego może więc uzasadniać złożenie odwołania. Powiązanie instytucji odwołania z przesłanką "istotnego naruszenia przepisów" ma zapobiegać składaniu taktycznych odwołań w celu wydłużenia procedur przetargowych.
Takim interesem gospodarczym, niemieszczącym się w kategorii interesu publicznego, jest np. konieczność poniesienia kosztów wynikających z opóźnienia w wykonaniu zamówienia, wszczęcia nowego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, udzielenia zamówienia innemu wykonawcy oraz zobowiązań prawnych związanych z unieważnieniem umowy. Interes gospodarczy w utrzymaniu ważności umowy może być uznany za ważny interes publiczny wyłącznie w przypadku, gdy unieważnienie umowy spowoduje niewspółmierne konsekwencje.
