Przesłanki wykluczenia wykonawcy przez zamawiającego - po nowelizacji
Nowelizacja przepisów Prawa zamówień publicznych z 5 listopada 2009 r. wprowadziła kilka zmian w przesłankach wykluczenia wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia. Niektóre z nich - choć niewielkie redakcyjnie - w praktyce wywołują istotne konsekwencje dla wykonawcy.
ANDRZELA GAWROŃSKA-BARAN
Pierwsza zmieniona w wyniku nowelizacji ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp) - i chyba "najdotkliwsza" dla wykonawców - podstawa wykluczenia zawarta jest w art. 24 ust. 1 pkt 1 upzp. Z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się bowiem wykonawców, którzy wyrządzili szkodę, nie wykonując zamówienia lub wykonując je nienależycie - jeżeli szkoda ta została stwierdzona orzeczeniem sądu, które uprawomocniło się w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania. W poprzednim stanie prawnym do wykluczenia wystarczył fakt wydania orzeczenia sądu w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania.
O niewykonaniu zamówienia można mówić wówczas, gdy świadczenie wykonawcy nie zostało w ogóle spełnione. Natomiast nienależyte wykonanie zamówienia jest pojęciem bardzo szerokim i może obejmować tyle sytuacji, ile jest rodzajów indywidualnych świadczeń.
PRZYKŁAD
Nienależycie wykonanym zamówieniem jest np. sytuacja, w której interes wierzyciela nie został zaspokojony w sposób wynikający z treści umowy, gdy uchybia terminowi spełnienia świadczenia lub spełnia świadczenie w części, jak również gdy spełnia świadczenie w innym miejscu, niż to przewiduje umowa, czy też spełnia świadczenie wadliwe.
