Zawarcie umowy po terminie związania ofertą
Zamawiający, kończąc postępowanie, mogą znaleźć się w sytuacji, w której - mimo że wszystkie czynności doprowadziły do skutecznego wyboru wykonawcy - pojawi się problem upływu terminu związania ofertą. Regułą jest zawieranie umów w czasie związania ofertą, jednak podczas prowadzenia postępowania u każdego zamawiającego może się zdarzyć, że wyznaczony w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej: SIWZ) termin związania ofertą upłynie (a ani wykonawca, ani zamawiający nie przedłużą go), lub gdy przedłużenie terminu nie będzie możliwe.
JUSTYNA ANDAŁA-SĘPKOWSKA
Związanie ofertą jest instytucją, która w założeniu gwarantuje zawarcie umowy na warunkach określonych w ofercie, w przewidzianym, ustawowym terminie związania. W tym okresie na wykonawcy ciąży obowiązek zawarcia umowy (wiążący się jednocześnie z uprawnieniem zamawiającego do żądania jej zawarcia), a w wypadku odmowy - do zatrzymania wadium. Po upływie terminu związania ofertą, obowiązek zawarcia umowy przez wykonawcę wygasa, co oznacza, że zamawiający nie może już domagać się jej zawarcia, ale jeśli obie strony wyrażą wolę zawarcia umowy - nic nie stoi na przeszkodzie takiemu działaniu.
