Ministerstwo Finansów wyjaśnia...
Kiedy sporządzać sprawozdania zbiorcze
Czy w miesiącach niekończących kwartału (np. styczeń, luty) należy sporządzać sprawozdania zbiorcze? Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej, istnieje obowiązek sporządzania sprawozdań: miesięcznych - za każdy kolejny miesiąc kalendarzowy, kwartalnych za każdy kolejny kwartał roku budżetowego, półrocznych za pierwsze półrocze roku budżetowego, rocznych za rok budżetowy. Z przepisów tego rozporządzenia nie można wywieść obowiązku sporządzania zbiorczych miesięcznych sprawozdań budżetowych.
Przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej, które od 2010 r. regulują zasady sporządzania i przekazywania odbiorcom sprawozdań budżetowych przez jednostki samorządu terytorialnego, w zakresie sporządzania sprawozdań miesięcznych Rb-27S i Rb-28S stanowią kontynuację zasad dotychczasowych. Zgodnie z § 19 tego rozporządzenia, sprawozdania miesięczne sporządza się za każdy kolejny miesiąc kalendarzowy, z zastrzeżeniem ust. 5. Na podstawie § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, zbiorcze sprawozdania, w szczegółowości sprawozdań jednostkowych, są sporządzane przez zarządy jednostek samorządu terytorialnego na podstawie sprawozdań jednostkowych jednostek im podległych oraz sprawozdania jednostkowego jednostki samorządu terytorialnego, jako jednostki budżetowej i jako organu. Przepisy rozporządzenia nie wyłączają z tych uregulowań sprawozdań miesięcznych Rb-27S i Rb-28S.
