Likwidacja publicznych ośrodków adopcyjno-opiekuńczych w pytaniach i odpowiedziach
Na podstawie ustawy o wspieraniu rodzin i pieczy zastępczej z końcem roku ulegnie likwidacji ośrodek adopcyjno-opiekuńczy (samorządowa jednostka budżetowa), a powstanie inna samorządowa jednostka budżetowa zajmująca się rodzinną pieczą zastępczą. Jakie są kolejne kroki w takim procesie likwidacji? Co z "trzynastką" za 2011 r.? Czy pracownikom należą się odprawy, przy założeniu, że wszyscy dostają propozycję pracy w nowo powstającej jednostce (w jednostce jest zatrudnionych 13 pracowników)? Co należy zrobić, aby prawidłowo zamknąć jednostkę?
Ze względu na liczbę pracowników nie będą miały zastosowania przepisy ustawy z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników. Na brak możliwości przyznania odpraw pracownikom z przyczyn leżących po stronie pracodawcy wpływa to, że nie przewidziano takiego świadczenia w dalej omawianej ustawie. Należy przy tym zweryfikować zapisy regulaminu wynagradzania, który może być korzystniejszy dla pracowników niż minimum określone w przepisach prawa pracy, które określają jedynie odprawy rentowo-emerytalne.
, a wszyscy pracownicy (osoby zatrudnione na umowy cywilnoprawne nie są pracownikami ośrodka) są przejmowani przez starostwo lub inną jednostkę organizacyjną powiatu (w art. 244 ustawy z 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; dalej: ustawa o pieczy zastępczej). Aby pracownicy ośrodka nie zostali pracownikami starostwa, konieczne jest którym będzie nowa jednostka budżetowa. Należy Kompetencje do utworzenia powiatowej jednostki budżetowej posiada rada powiatu na podstawie art. 12 pkt 8 lit. i ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. W związku z tym, dotycząca utworzenia nowej jednostki budżetowej, której działalność rozpocznie się od 1 stycznia 2012 r., następnie ta nowa jednostka zostanie wyznaczona przez starostę do organizowania pieczy zastępczej.
