Przygotowanie JST do kontroli przeprowadzanej przez RIO
Co 4 lata w jednostce samorządu terytorialnego pojawiają się inspektorzy kontroli właściwej regionalnej izby obrachunkowej. Jak się należy przygotować do przeprowadzanej przez nich kompleksowej kontroli gospodarki finansowej?
Zasadniczym zadaniem w ramach wykonywanej funkcji kontrolnej izb jest prowadzenie kontroli kompleksowych jednostek samorządu terytorialnego (dalej: JST) w cyklu co najmniej czteroletnim (art. 7 ust. 1 ustawy z 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych; dalej: ustawa o RIO). Regionalne izby obrachunkowe (dalej: RIO) prowadzą także inne kontrole, np. wskazane przez ustawodawcę w przepisach ww. ustawy i w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z 16 lipca 2004 r. w sprawie siedzib i zasięgu terytorialnego regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowej organizacji izb, liczby członków kolegium i trybu postępowania, wydanym na jej podstawie, tj. w:
● art. 7a ust. 3 - kontrole sprawdzające, zarządzane przez prezesa izby w odrębnej kontroli i mające na celu sprawdzenie wykonania wniosków pokontrolnych, wydanych w wyniku przeprowadzonych wcześniej kontroli kompleksowych,
● § 4 ust. 2 pkt 2 i 3 - kontrole problemowe, obejmujące wybrane zagadnienia w jednej lub kilku jednostkach kontrolowanych, oraz doraźne, podejmowane w razie potrzeby,
które stanowią uzupełnienie kontroli kompleksowych.
Kontrola kompleksowa - grupy tematyczne
Ze względu na to, że w ustawie o RIO nie zdefiniowano pojęcia "kontrola kompleksowa", ani też nie wyznaczono jej zakresu, Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych określiła zasięg przedmiotowy kontroli kompleksowych w załączniku do uchwały nr 2/2011 z 17 marca 2011 r. w sprawie ramowego zakresu kontroli kompleksowej gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego, obejmujący pięć grup tematycznych:
