Nieegzekwowanie podatkowych dochodów budżetu gminy
Opis nieprawidłowości: Kontrola przeprowadzona w urzędzie gminy wykazała, że wójt gminy umarzał rokrocznie w latach 2009-2012 podatek od nieruchomości należny od gminnego zakładu budżetowego wyłącznie na podstawie wniosku składanego przez dyrektora tego zakładu przed końcem danego roku budżetowego, przy czym decyzja nie zawierała żadnego uzasadnienia (ani faktycznego, ani prawnego). Łącznie umorzony podatek od nieruchomości za te lata wynosił ponad 500 000 zł. W całym objętym kontrolą okresie wobec podatnika nie zostało wszczęte postępowanie mające na celu wyegzekwowanie należności budżetowych - nie wystawiano na bieżąco upomnień ani nie kierowano do egzekucji kwot zaległości podatkowych - mimo że wobec podatników niebędących jednostkami organizacyjnymi gminy postępowania takie były wszczynane niezwłocznie po nieopłaceniu w terminie poszczególnych rat podatków lokalnych. Z wyjaśnień złożonych przez kierownika referatu podatków i opłat lokalnych wynikało, że sprawami zakładu zajmował się bezpośrednio wójt gminy, na polecenie którego nie wszczynano postępowania egzekucyjnego i który załatwiał podania o umorzenie zaległości podatkowych wnoszone bezpośrednio do niego przez kierownika zakładu, z pominięciem referatu podatków i opłat lokalnych. Wójt gminy natomiast usprawiedliwiał niezgodne z prawem działania tym, że zła kondycja finansowa zakładu była w gminie powszechnie znana, a całkowite umarzanie podatku od nieruchomości pozwoliło na uniknięcie sytuacji, w której dotacje przekazywane zakładowi z budżetu gminy przekroczyłyby 50% kosztów jego działalności. Wyjaśnienia wójta w tej części nie znalazły potwierdzenia w dokumentacji zgromadzonej w urzędzie gminy, według której w latach 2009-2012 nie doszłoby do przekroczenia 50% wskaźnika udziału dotacji w kosztach samorządowego zakładu budżetowego, nawet jeśli w każdym z tych lat przekazane mu dotacje przedmiotowe byłyby wyższe o kwoty podatku od nieruchomości należnego gminie od zakładu.
