Zaciąganie zobowiązań wieloletnich przez kierownika jednostki budżetowej
Czy podpisanie przez kierownika jednostki budżetowej umowy np. na wywóz nieczystości na dwa lata może być traktowane jako zaciągnięcie zobowiązania niemieszczącego się w planie finansowym jednostki? Czy zawarcie takiej umowy będzie stanowiło naruszenie dyscypliny finansów publicznych przez kierownika jednostki - z art. 18c ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych za niewykonanie lub nienależyte wykonanie obowiązków w zakresie kontroli zarządczej, jeżeli miało ono wpływ na zaciągnięcie zobowiązania bez upoważnienia, oraz przez głównego księgowego - z art. 18b ww. ustawy, za naruszenie polegające na oparafowaniu przez niego w ramach kontroli wstępnej umowy powodującej powstanie zobowiązania niemieszczącego się w planie finansowym jednostki?
Tak, podpisanie takiej umowy przez kierownika jednostki może być traktowane jako zaciągnięcie zobowiązania niemieszczącego się w jej planie finansowym, jeśli nie posiada on upoważnienia do zawierania umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy.
Budżet jednostki samorządu terytorialnego (gminy) jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki obejmującym tzw. rok budżetowy, odpowiadający rokowi kalendarzowemu (art. 211 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych; dalej: uofp).
