Sprawozdania jednostek oświatowych objętych wspólną obsługą finansową
Czy jeśli wspólna obsługa księgowa jednostek oświatowych jest prowadzona przez gminny zespół ekonomiczno-administracyjny szkół (GZEASz), to każda szkoła musi sporządzać odrębne sprawozdania, np. Rb-27S, Rb-28S, bilans, rachunek zysków i strat oraz zestawienie zmian w funduszu, i przekazywać wójtowi gminy? Czy nie wystarczyłoby, gdyby GZEASz sporządzał sprawozdania zbiorcze dla wszystkich jednostek oświatowych i przekazywał tylko te zbiorówki do zarządu jednostki samorządu terytorialnego?
Nie, przyjęcie zaproponowanego rozwiązania jest niezgodne z obowiązującymi uregulowaniami dotyczącymi zasad sporządzania sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań finansowych jednostek budżetowych.
Za wykonywanie obowiązków z zakresu rachunkowości, obejmujących m.in. prowadzenie ksiąg rachunkowych i sporządzanie sprawozdań finansowych, odpowiada kierownik jednostki (art. 4 ust. 3 i 5 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości). Również szczegółowe przepisy dotyczące sporządzania sprawozdań budżetowych, obowiązki w zakresie ich sporządzania i przekazywania zarządowi jednostki samorządu terytorialnego przypisują kierownikowi jednostki:
