W jaki sposób ewidencjonować odpisy aktualizujące należności w jednostkach budżetowych
Dokonanie poprawnych odpisów aktualizujących jest istotnym elementem dla sporządzenia rzetelnego sprawozdania finansowego. Odpisów aktualizujących dokonuje się dla środków trwałych, środków trwałych w budowie, wartości niematerialnych i prawnych, a także należności jednostki. W poprzednim numerze opisywaliśmy zasady dokonywania odpisów aktualizacyjnych dla składników majątkowych, w tym numerze - omówimy zasady dokonywania odpisów aktualizujących dotyczących należności. Natomiast w kolejnym numerze pomożemy wypełnić informację uzupełniającą do bilansu właśnie w zakresie odpisów aktualizujących.
Odpisy aktualizujące należności to rezerwy utworzone w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych lub kosztów finansowych - w zależności od rodzaju należności, w związku z ryzykiem ich nieuregulowania przez kontrahenta.
Zasady dokonywania odpisów aktualizujących należności
Każdy podmiot prowadzący księgi rachunkowe aktualizuje wartość należności, uwzględniając stopień prawdopodobieństwa ich zapłaty, poprzez dokonanie odpisów aktualizujących, zgodnie z art. 35b ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: uor) - patrz: tabela 1.
