Postępowanie odwoławcze przed KIO - na co zwrócić uwagę
Zagwarantowane przez prawo procedury odwoławcze stanowią dla zamawiających jeden z czynników hamujących proces sprawnego udzielania i realizowania postępowań o zamówienie publiczne. Jest to tym bardziej uciążliwe, że odwołujący popełniają dużo błędów przy wnoszeniu odwołań - zwłaszcza w zakresie terminów - co jeszcze bardziej komplikuje i wydłuża cały proces. Wskazujemy, na co zwrócić uwagę przy postępowaniu odwoławczym, by przyspieszyć zakończenie sprawy.
Środki ochrony prawnej w procedurach prowadzonych na podstawie ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp) stanowią istotny element systemowy. Ich wagę podkreślił ustawodawca, poświęcając im cały dział VI upzp, a także tworząc szczególne uregulowania, dotyczące odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej - w tym rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań.
Kiedy odwołanie, a kiedy sprzeciw
Zgodnie z polskim systemem zamówień publicznych, odwołanie przysługuje wyłącznie od niezgodnej z przepisami ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp) czynności zamawiającego, podjętej w postępowaniu o udzielenie zamówienia, lub zaniechania czynności, do której zamawiający był zobowiązany.
Jednak jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 upzp (czyli poniżej tzw. progów unijnych), odwołanie przysługuje wyłącznie wobec czynności:
1) wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki lub zapytania o cenę,
2) opisu sposobu dokonywania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu,
