Kredyt bankowy jako forma finansowania działalności samorządu terytorialnego
Jednostki samorządu terytorialnego, realizując swoje zadania ustawowe, łączą funkcje organów administracji i w tym zakresie wykonują zadania zlecone oraz prowadzą własną politykę na rzecz społeczności lokalnej. Na obu tych płaszczyznach działania jednostki samorządu terytorialnego potrzebują środków finansowych na realizację zamierzonych i planowanych zadań.
Na przestrzeni ostatnich lat jedną z najpopularniejszych form pozyskania środków finansowych "z zewnątrz" jest kredyt bankowy oraz ściśle z nim związany zyskujący coraz większą popularność kredyt konsolidacyjny.
Kredyt bankowy
Instytucja kredytu bankowego uregulowana jest przepisami ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (dalej: Prawo bankowe). Przez umowę kredytu bank zobowiązuje się oddać do dyspozycji kredytobiorcy na czas oznaczony w umowie kwotę środków pieniężnych z przeznaczeniem na ustalony cel, a kredytobiorca zobowiązuje się do korzystania z niej na warunkach określonych w umowie, zwrotu kwoty wykorzystanego kredytu wraz z odsetkami w oznaczonych terminach spłaty oraz zapłaty prowizji od udzielonego kredytu (art. 69 ust. 1 Prawa bankowego).
