Cena jako kryterium oceny ofert po zmianach
Ostatnia nowelizacja Prawa zamówień publicznych wprowadziła nowe zasady ustalania kryteriów oceny ofert. Obecnie cena jako jedyne kryterium może być wskazywana jedynie w niektórych przypadkach. Większość postępowań będzie musiała zawierać także inne niż cena kryteria oceny ofert - w praktyce przysporzy to z pewnością wielu problemów interpretacyjnych.
Znowelizowany art. 91 ust. 2 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp) stanowi, że kryteriami oceny ofert są cena albo cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia - w szczególności: jakość, funkcjonalność, parametry techniczne, aspekty środowiskowe, społeczne, innowacyjne, serwis, termin wykonania zamówienia oraz koszty eksploatacji.
Ponadto nowo dodany ust. 2a stanowi, że kryterium ceny może być zastosowane jako jedyne kryterium oceny ofert tylko wówczas, jeżeli przedmiot zamówienia jest powszechnie dostępny oraz ma ustalone standardy jakościowe (z zastrzeżeniem art. 76 ust. 2 upzp - dotyczącego licytacji elektronicznej), a w przypadku zamawiających, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 i 2 upzp - jeżeli dodatkowo wykażą w załączniku do protokołu postępowania, w jaki sposób zostały uwzględnione w opisie przedmiotu zamówienia koszty ponoszone w całym okresie korzystania z przedmiotu zamówienia.
