W jaki sposób ująć w ewidencji księgowej dochód z tytułu dzierżawy autobusu szkolnego
Dyrektor zespołu szkół podpisał umowę w sprawie dzierżawy autobusu szkolnego z inną firmą (nie budżetową). Dyrektor ma pełnomocnictwo od burmistrza miasta. Dochody z dzierżawy autobusu (środek trwały) mają być przekazywane na dochody budżetu miasta. Czy w związku z tą sytuacją prawidłowe będzie księgowanie: 221/720 (kwota czynszu - § 075) czy 201/760 (kwota czynszu - § 0750) i wykazywanie w sprawozdaniu Rb-27S w odpowiednim paragrafie? Czy podstawą do zapłaty dzierżawy może być wystawiany przez zespół rachunek uproszczony (zespół nie jest podatnikiem VAT)?
Samorządowe jednostki budżetowe (a tylko w takiej formie mogą funkcjonować zespoły szkół, tworzone przez jednostki samorządu terytorialnego - art. 79 ust. 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty), zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp), są jednostkami nieposiadającymi osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają do budżetu jednostki samorządu terytorialnego (tu: miasta).
Dochody budżetowe pobierane przez jednostki budżetowe gminy (miasta), zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, stanowią dochody gminy (miasta), a więc zgodnie z opisem zasad funkcjonowania kont rozrachunkowych zespołu 2, zawartym w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont), powinny być ewidencjonowane na koncie 221 "Należności z tytułu dochodów budżetowych".
