Legalność finansowania wydatków w JST ze środków rezerwy na zarządzanie kryzysowe
Opis nieprawidłowości: W trakcie roku w budżecie gminy dokonano zmian w zakresie środków finansowych objętych rezerwą na tzw. zarządzanie kryzysowe. W zakresie kwoty rezerwy ujętej w uchwale budżetowej zmniejszano zaplanowane wydatki w następujący sposób:
1. Zarządzeniem wójta gminy dokonano zmiany polegającej na rozdysponowaniu rezerwy celowej na zadania gminy z zakresu zarządzania kryzysowego. Z analizy treści przedmiotowego zarządzenia wynika, że środki z rezerwy przeznaczono na zwiększenie wydatków bieżących jednostki w dziale 600 "Transport i łączność", rozdział 60078 "Usuwanie skutków klęsk żywiołowych" oraz w dziale 801 "Oświata i Wychowanie", rozdział 80178 "Usuwanie skutków klęsk żywiołowych".
Rozdysponowana rezerwa celowa na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego wydatkowana została na współfinansowanie remontu drogi w ramach usuwania skutków intensywnych opadów atmosferycznych i powodzi.
2. Uchwałą rady gminy dokonano zmniejszenia rezerwy celowej do działu 754 "Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa", rozdziały 75404 "Komendy wojewódzkie Policji" i 75410 "Komendy wojewódzkie Państwowej Straży Pożarnej". Powyższe zadanie uznano decyzją radnych gminy za związane z zarządzaniem kryzysowym i mieszczące się w zakresie obowiązujących regulacji ustawy z 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (dalej: ustawa o zarządzaniu kryzysowym).
